Juniin ja raiteisiin täytyy panostaa
Se, onko juna halvempi kuin lento, on poliittinen päätös. Samoin se, mihin Suomessa ja Euroopassa pääsee maata pitkin - ja miten helposti 🚅
Finnair on päättänyt lopettaa kotimaan lentoyhteyksiä kannattamattomina tämän vuoden ajaksi. On syytä miettiä, onko lyhyiden matkojen lennoille tarvetta poikkeusajan jälkeenkään. Juna on tutkitusti ympäristön kannalta kestävä kulkuväline, ja myös nopeudessa kilpailukykyinen vaihtoehto lennolle ainakin 400 km etäisyyteen saakka. Juniin ja raiteisiin täytyy panostaa, ja europarlamentaarikkona uskon, että meillä on nyt tilaisuus siihen osana ilmastovastuullista talouden elvytystä EU:ssa. Mielestäni tarpeettomat lentoyhteydet kannattaa karsia, ja ohjata niiden tukieurot toimiviin päivä- ja yöjunayhteyksiin.
Euroopan unionin vihreää uudelleenrakennusta tulee kohdistaa siihen, että nopeat junayhteydet korvaisivat lentämisen ympäri Euroopan. Air Francen Ranskalta saaman tukipaketin, jonka ehtona oli tarpeettomien ja junalla korvattavissa olevien sisäisten lentojen karsiminen, tulisi olla mallina myös muille EU-maille mietittäessä tukien kohdistamista eri liikennemuodoille. EU:n liikennevaliokunnan varajäsenenä ajan kansainvälisen junaliikenteen ja kansalaisten arjen parantamista koko maanosassa. Erityisesti suomalaisille tarvitaan matkustajajuna Suomesta Haaparantaan ja Tukholmaan, ja yöjunareitit sieltä pidemmälle Eurooppaan. Viedään Eurooppa siiviltä raiteille! 💪